אריק היילאמר פרווה

אריק היילאמר פרווה נולד בשוודיה בתאריך 01.05.1905 הוא היה כומר שהציל במלחמת העולם השנייה אלפי יהודים מידי הנאצים.

אריק פרווה נולד בעיר קרלסקרונה, הנמצאת במחוז בלקיניה שבדרום מזרח שוודיה. אמו נפטרה במהלך לידתו. פרווה הצטרף  לארגון העולמי של צעירי הנוצרים ימק"א בגיל צעיר וסיים את לימודי תאולוגיה בשנת 1931. לאחר מכן נישא לאשתו, אותה הכיר לראשונה בימק"א. בינואר 1942 פרווה התמנה לכומר בכנסייה בנורקופיג, אך נשאר בתפקידו רק מעט יותר מחצי שנה לפני שעבר לתפקידו החדש ככומר בכנסייה הוויקטוריאנית השוודית שבברלין. 

הוא מונה לכומר של הכנסייה הוויקטוריאנית השוודית בעיר ברלין בספטמבר 1942, הוא נשלח לשם על ידי הארכיבישוף אירלינג איידן במטרה מפורשת להציל יהודים. למרות הסכנה שכרוכה בהצלת יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה, הוא החליט לסכן את עצמו ואת בני משפחתו ולהמשיך את פעילויותיו הסודיות בכנסייה ובהצלת יהודים.
בזכות תמיכה רבה של מתנדבים וכספים רבים שנשלחו אליו, פרווה הצליח להפוך את הכנסייה למקום מסתור טוב לפליטים היהודים. באמצעות תשלום שוחד לפקידים בחברות התעופה והרכבת, הצליח פרווה להבריח יהודים לשוודיה. הוא אף סיפק לפליטים היהודים כסף, מזון, מסמכים מזויפים ודאג לתמוך נפשית ביהודים שלא הצליח להבריח. אותם יהודים שלא הצליח להבריח הוא החביא במקומות מסתור שונים ברחבי ברלין" בפרקים, בתחנות רכבת, במבנים שהופצצו ובבתים של אנשים אמיצים ברחבי העיר. 

ב-29.11.1944 פרווה טס לביקור קצר בשוודיה, אך מצא את מותו לאחר שמטוסו התרסק בים הבלטי על כל נוסעיו. 

בעיר סטולברג שבגרמניה נקרא על שמו של פרווה בית ילדים. בברלין, על קיר בית הספר השוודי בעיר הוצב שלט לזכרו. בכנסיית הדוויג שבנורקופיג, אותה כנסייה בה שימש פרווה ככומר לפני המלחמה, הוקם פסל לזכרו.

אריק היילאמר; ויקיפדיה

 

פרווה הוכר כחסיד אומות העולם על ידי יד ושם בתאריך 23.06.2006.

 

 

 

כתיבת תגובה