יעקב זילברשטיין נולד בשנת 1924 בריפין שבפולין. בשנת 1939 גורשה משפחתו לעיירה מלאווה ובשנת 1941 הועברה לגטו שהוקם במקום. בנובמבר 1942 גורשה משפחת זילברשטיין לאושוויץ, ושם נספו הוריו של יעקב ושלושת אחיו. בינואר 1945 צעד יעקב בצעדת מוות לכיוון צ'כיה ומוראביה. בתחנה הראשונה בגבול פולין –צ'כיה הצליחו הוא ושלושה מחבריו להימלט. הם הגיעו לכפר שוניחל שליד בוהומין וחיפשו מקום מסתור.

הגעתו של יעקב ליאנה ועזרתה ליעקב ולחבריו:
במהלך חיפושיהם הגיעו לביתה של יאנה סודובה שהתגוררה עם בתה בת השלוש אנה ועוזרת פולנייה, והציגו את עצמם כפרטיזנים. יאנה הסכימה להסתיר את הארבעה בעליית הגג ודאגה להם למזון ולשתייה. בתום המלחמה נודע ליעקב כי יאנה ידעה כבר בהתחלה שהם יהודים, ולמרות הסיכון הסתירה אותם.
יעקב וחבריו הסתתרו בעליית הגג כשישה שבועות. לקראת סוף המלחמה החליטו חבריו של יעקב לעזוב את ביתה של יאנה ולעבור לחזית הרוסית, למרות התרעותיהם של יעקב ויאנה על הסכנה שבדבר. הם נתפסו וכנראה הוצאו להורג.
יעקב נותר לבדו בביתה של יאנה. באחד הימים הופיעו חיילים גרמנים בבית, ויעקב נמלט למקום מחבואו – בתוך עץ חלול – והתחבא בו עד שחלפה הסכנה. יעקב הסתתר בביתה של יאנה סודובה עד השחרור בידי הרוסים.
יעקב הצליח לאתר בצ'כיה את אנה גרלובה, בתה של המצילה יאנה סודובה ז"ל, ופנה ליד ושם בבקשה להכיר באמה כחסידת אומות עולם.

הוכרה והנצחה:

  • 22.1.2006 החליטה הוועדה לציון חסידי אומות העולם להעניק ליאנה סודובה ז"ל את התואר חסידת אומות העולם
  • יעקב זילברשטיין הצליח לאתר את העץ ששימש עבורו מסתור בשעה שהנאצים ערכו חיפושים בביתה של יאנה סודובה. הוא הביא את הגזע לישראל ופנה להנהלת יד ושם בבקשה להציבו ביד ושם. העץ החלול הוצב בגן חסידי אומות העולם ביד ושם.

נלקח מאתר יד ושם:
https://www.yadvashem.org/he/righteous/stories/sudova.html

 

יעקב ובתה של יאנה מתבוננים בעץ שבו הסתתר לאחר שהביא את העץ ליד ושם

 

כתיבת תגובה