בחודש יוני 1937 גיבשה ממשלת ברזיל מדיניות הגירה אנטישמית במטרה לחסום את בואם של מהגרים יהודים מאירופה. בהתאם לכך אסר משרד החוץ הברזילאי להנפיק ויזות מכל סוג ליהודים.

עזרתו ליהודים:
דנטאס, כיהן כשגריר ברזיל בצרפת (פריז) בתקופת כיבוש צרפת וממשלת וישי, מעורבותו האישית בהצלת יהודים החלה בשנת 1940 בעקבות פלישת הגרמנים למערב אירופה. ב-8.10.1940 פנה השגריר דנטאס לשר החוץ הברזילאי אוסוואלדו ארניה, על מנת לקבל ממנו אישור להנפיק ויזות לאנשים שנקלעו למצב של חוסר נתינות. השגריר ניסח את בקשתו בצורה שלא היה ניתן להבין שמדובר ביהודים. עם קבלת האישור משר החוץ שלו למתן ויזות דיפלומטיות אך ורק למקרים מיוחדים, ניצל זאת דנטאס כדי להרחיב את היריעה מעבר למה שממשלתו התכוונה, והעניק מאות ויזות דיפלומטיות ליהודים שנזקקו להן על מנת לעזוב את צרפת. הוא הפר במודע את החוקים שאסרו עליו להעניק ויזות ליהודים, קל וחומר ויזות דיפלומטיות. מאות יהודים הצליחו לצאת מצרפת הודות לויזות שהוא הנפיק להם ללא תשלום כסף.

הסתבכות דנטאס לאחר הגילוי שעזר ליהודים:
הסתבכותו של השגריר דנטאס החלה עם הפלגת נוסעי האוניה "אליסנה" שיצאה מנמל מרסיי ב-15.1.41 ועליה אנשים רבים שהחזיקו בויזה הדיפלומטית שהוא העניק להם. ב-27 לחודש הגיעה האונייה לסנגל ונשארה תקועה בנמל למעלה מארבעה חודשים עקב האמברגו שהטיל חיל הים הבריטי. ב 3 ליוני הפליגה האונייה לכיוון מרוקו והגיעה לקזנבלקה, בינתיים חלפו 90 ימי תוקף הויזות הברזילאיות, שנתן השגריר דנטאס. כדי לעזור לנוסעי האונייה לצאת ממרוקו ולהציל אותם ממעצר, ביקש השגריר דנטאס מקונסול הכבוד המקומי של ברזיל לחדש ליהודים את הויזות. הודות להתערבותו המשיכו יהודים בעלי ויזות מחודשות לנמל בריו דה ז'נרו. בינתיים הוחזר דנטאס לברזיל והועמד בפני ועדת בירורים במטרה לנקוט בהליכים משפטיים נגדו. רק בשל היותו במעמד של פנסיונר בזמן שנתן את הויזות לא היה ניתן להטיל עליו סנקציות או לפתוח בהליכים משפטיים נגדו. סוסא דנטאס העניק ויזות דיפלומטיות ברזילאיות למאות יהודים ובמקרים לא מעטים אף זייף את תאריך מתן הויזה לתאריך מוקדם יותר מהתאריך שבו נאסר להעניק יותר ויזות דיפלומטיות ליהודים שפנו אליו לאחר מועד זה.

הוכרה והנצחה:
לאור דברים אלו החליטה הוועדה לציון חסידי אומות העולם להעניק לדיפלומט סוסא דנטאס המנוח, את התואר "חסיד אומות העולם". ב-10.12.03 התקיים ביד ושם טקס הענקת אות חסיד אומות העולם ללואיס דה סוסא דנטאס. בטקס השתתפו שגריר ברזיל בישראל, סרג'יו מוררה לימה, רפאל זימטבאום, אחד מניצוליו (שהגיע במיוחד מברזיל לטקס), מנכ"ל יד ושם ישי עמרמי וחברי ועדת חסידי אומות העולם. התעודה והמדליה הועברו לשגריר ישראל בברזיל והוא העמיק אותם בטקס רשמי למשפחתו של סוסא דנטאס.

נלקח מאתר יד ושם:
https://www.yadvashem.org/he/righteous/stories/dantas.html

כתיבת תגובה