דף לכבוד / לזכר
הנצחת קהילה
שם התלמיד המתעד:עדן שקרוב כיתה: יא ' 5
שם הקהילה:קהילת יהודי צ 'נסטוחובה מדינה: פולין
- אורח החיים בקהילה לפני המלחמה
העיר צ 'נסטוחובה נוסדה בשנת 1824, אבל תאריך ייסודה הרשמי הינו ב 19 ביולי 1826. זהו היום, שבו אוחדו שתי ערים סמוכות- סטארה צ 'נסטוחובה ונובה צ 'נסטוחובה לעיר אחת- צ 'נסטוחובה.
בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים התגוררו בצ'נסטוחובה יותר מ 25,0000 יהודים, שעסקו בתעשייה, מלאכה ומסחר, בעיקר בענפי ההלבשה, הבניין והמתכת.
קהילת היהודים בעיר צ 'נסטוחובה הפכה לאחת הקהילות היהודיות החשובות בפולין.
מוסדות החינוך היהודי בצ'נסטוחובה מנו כשישה גני ילדים, שמונה בתי ספר יסודיים, שתי חטיבות ביניים ושני בתי ספר תיכון.
הסניף המקומי של ארגון הבריאות- טא"ז- העסיק חמישה רופאים, חילק מזון למאות ילדים מהעיר ומיישובים סמוכים והפעיל מחנות בחופשות הקיץ והחורף ליותר מאלף ילדים בכל שנה. בעיר פעל גם בית חולים יהודי ובו חמישים מיטות .
בקרבת העיר נוסדה "חוות הכשרה" ציונית, שהכשירה בני נוער לעבודה חלוצית. בנוסף פעלו כאן כל תנועות הנוער והמפלגות הציוניות ובמקביל פעלה המפלגה החרדית האנטי ציונית –"אגודת ישראל" ותנועת הפועלים היהודיים הלא ציונית- "הבונד". בתקופה שבין שתי מלחמות העולם התחוללו מאבקים פוליטיים ממושכים בין נבחרי הציבור היהודי בעירייה סביב היחס לציונות.
- אישים בולטים בקהילה לפני המלחמה
נחום אש (1858-1936) -אב בית הדין ורבה של העיר ,רבה הראשי ואב"ד-אב בית הדין- של העיירה צ'נסטוחובה שבדרום מערב פולין ומחבר ספרי דרש והלכה.
- אירועים מרכזיים בחיי הקהילה לפני המלחמה
ב-27 במאי 1919 אירע גל אלימות בפולין לאחר מלחמת העולם הראשונה, ובו נהרגו שבעה יהודים מן העיר ונפצעו 42 בפוגרום, שעשה ההמון הפולני.
ב-19 ביולי 1937 נרצח בפוגרום אחד מיהודי העיר ונפצעו עשרות יהודים.
בסוף 1938 הגיעו לצ'נסטוחובה כ-600 יהודים, שגורשו מגרמניה הנאצית לזבונשין. כ-130 מהפליטים נשארו בעיר והוקם "ועד הצלה" כדי לסייע ולעזור להם .
- מבנים וארגונים מרכזיים בקהילה ( בתי כנסת, בתי ספר וכו')
יהודי צ 'נסטוחובה בנו את בית התפילה הראשון שלהם כבר ב-1765 והוא הורחב במאה ה-19.
ב 1814 עם גידולה של הקהילה היהודית, נוסדו שני בתי מדרש.
ב- 1855 נבנה בית הכנסת החדש, שהחזיק מעמד זמן רב עד שנהרס בידי הנאצים.
אירגון "דוברוצ 'ינושץ"- משימתו הגדולה ביותר של הארגון מאז הווסדו הייתה בניית בית חולים יהודי.
בנוסף,פעל למען נזקקים ,בכסף , בגדים,חלוקת מילגות , ולתלמידי התלמוד תורה של הקהילה היהודית , הגיש עזרה רפואית וסיפק תרופות לחולים עניים..
- סיפורה של הקהילה בתקופת המלחמה
העיר צ 'נסטוחובה הופצצה מיד עם פרוץ המלחמה.
ב-3 בספטמבר 1939 הגרמנים כבשו אותה. היום שלאחר הכיבוש כונה "יום שני העקוב מדם", שכן בו נרצחו 500-3000 מתושבי העיר, חלקם יהודים בידי חיילים גרמנים .
השבועות שלאחר מכן היוו הזדמנות לחטיפת גברים נשים וילדים שנלקחו לעבודות כפייה. ב-10 בספטמבר 1939 פוזרו כ-700 גברים, רבים מהם יהודים, במחנות של "אזרחים שבויי מלחמה" ורבים מהנלקחים חזרו לצ'נסטוחובה בדצמבר 1939 .
ב-15 בספטמבר הורו ליהודים רבים , שבבעלותם עסקים, למסור אותם לידי הגרמני; נסגרו והוחרמו כל העסקים שבבעלות יהודים, למעט אלה, ששימשו את הגרמנים וסומנו במגן דוד. בדצמבר 1939 הורו ליהודי צ'נסטוחובה לענוד על זרוע ימין סרט לבן ועליו מגן דוד. ב-25 בדצמבר 1939 נערך פוגרום ביהודי העיר והעלו באש את בית הכנסת "דייטשע שול" (בית הכנסת הגרמני). בינואר 1940 רוכזו אלפי יהודים באחת הכיכרות בעיר, ושם נשדד רכושם ונשים רבות נאנסו. בין פברואר לאפריל אותה שנה עצרו הגרמנים עשרות אנשי אינטליגנציה ופעילי ציבור יהודים והוציאו אותם להורג .
במהלך השנים 1940-1941 נשלחו כ-2,0000 גברים יהודים אל מחנות עבודה במזרח הגנרלגוברנמן בכדי לחפור תעלות אנטי-טנקיות נגד הצבא הסובייטי.
באפריל 1941 הוקם בעיר גטו וכשנה מהקמת הגטו הפך להיות הגטו השלישי בגודלו בשטח הגנרלגוברנמן .
מספר תושביו התקרב ל-50,000 איש .
תושבי הגטו, ובעיקר הפליטים, סבלו מרעב ומהתפרצויות של מחלת הטיפוס . היודנראט נוהל ע"י ליאון קופינסקיa, גבה כספים מעשירי הקהילה על מנת לספק מזון לתושבים, ובעיקר לפליטים. ייתכן שמערכות התמיכה והעזרה ההדדית, שהיו מבוססות בקהילה עוד לפני המלחמה, הורידו את אחוזי התמותה בגטו, כיוון שהיו נמוכים, יחסית, למקומות אחרים בפולין.
במהלך שנת 1942 התארגנו תאים מחתרתיים, שנוסדו על ידי צעירים יוצאי תנועות הנוער, שיצרו קשר עם המחתרת בורשה, ובזכות קשר זה הגיעו ידיעות על השמדת אוכלוסייה יהודית ועל גירוש של חלק מיהודי גטו ורשה.
מחתרת הגטו ניסתה למרוד כמה פעמים , אך ללא הצלחה, ויותר מזה, המרידות גררו בעקבותיהם עונשים מצד הגרמנים שעלו בחייהם של מאות יהודים, דבר שהביא ליחסי שנאה ,כעס והתנגדות מצד תושבי הגטו כלפי פעילי המחתרת .
במאי 1942 ביצעו אנשי אס.אס פעולות טרור נגד האוכלוסייה היהודית - הם נכנסו לגטו בלילה,הוציאו כמה עשרות אנשי ציבור יהודיים מביתם וירו בהם למוות .
ב- 21 בספטמבר 1942-יום הכיפורים- הגיעה לעיר יחידת אס.אס מלווה ביחידה אוקראינית על מנת לגרש את יהודי הגטו להשמדה. יום לאח מכן נקראו יהודים מסוימים ברמקולים להתייצב בכיכר השוק .
כוחות גרמנים ואוקראינים נכנסו אל הבתים והשליכו מתוכם יהודים. יהודים רבים נרצחו תוך כדי פינויים מבתיהם.
בימים שלאחר מכן נמסר לתושבי הגטו, באמצעות הרמקולים, שיהודי המשלוח הראשון הגיעו למחנות עבודה ומצבם טוב מאד. כמו כן הובטח מזון לכל מי שיבוא מרצונו לכיכר השוק.
האקציה כנגד יהודי הגטו המשיכה בעוצמה רבה-יהודים, שהיו מאושפזים בבית החולים, וכן דיירי בתי האבות בגטו נורו במקום. כוחות הגירוש הנאציים סרקו את הבתים והרחובות אחד אחרי השני. יהודים רבים נורו למוות ונקברו בקבר אחים. המשלוחים הבאים יצאו מן הגטו בהפרש של שלושה ימים: ב-28 בספטמבר, ב-1 באוקטובר, ב-4 באוקטובר כאשר כל אחד מהם כלל בין 6,000 ל-7,000 יהודים שנדחסו ברכבת קרונות.
לקראת סיומה של האקציה נכנסו הגרמנים למפעלים שהיו בגטו ובהם מאות רבות של עובדים שלא גורשו בזכות תעודות עבודה. באמצעות כלבי גישוש חיפשו יהודים המסתתרים שם. היהודים שנתפסו סבלו מאלימות קשה וננשכו על ידי הכלבים. לאחר מכן הם צורפו לרכבת האחרונה שיצאה במוצאי ה-7 באוקטובר ' ובה נדחסו 5,0000 יהודים, אליהם צורפו עוד 1,500 יהודים מהעיירה קוניצייפול .
על פי האומדן המקובל נשלחו אל מותם בפעולת הגירוש הגדולה בחודשים ספטמבר - אוקטובר 39,000 יהודי גטו צ'נסטוחובה. 2,0000 יהודים נוספים נורו למוות או נרצחו במהלך הגירוש. קרוב ל15% מתושבי הגטו הגדול נותרו בחיים בסיומה של פעולת גירוש זו, שארכה פחות משלושה שבועות וכונתה "האקציה הגדולה ".
5,000 יהודים, רובם צעירים, ובעלי אישורי עבודה במפעלים, הושארו ולא גורשו על מנת לעבוד במפעלים או לעסוק בעבודות כפיה שונות. בין 2,000 ל-3,000 יהודים התחבאו בזמן הגירוש בשטח הגטו או בתוך המפעלים והצליחו להינצל ממנו.
המחתרת הקטנה והבלתי מאורגנת במקום לא הצליחה לפעול ולקיים כל התנגדות לגרוש .
לאחר סיום האקציה הגדולה צוו יהודי העיר לעבור לגור בשטח "הגטו הקטן" בחלקו הצפוני של הגטו הגדול. השטח כלל שלושה רחובות וחולק לרחוב לרווקים, לרווקות ולמשפחות.
באקציה, שנערכה בגטו ב-4בינואר 1943, ניסו שניים מאנשי המחתרת להתנגד לגירוש באמצעות אקדח, אך תקלה טכנית לא צפויה גרמה להם ולאחרים לשלם על כך בחייהם.
במהלך האקציות, שנמשכו עד קיץ 1943, נורו למוות בבית הקברות היהודי בעיר מאות יהודים. האקציה הבולטת הייתה בחג פורים ובה נרצחו 1277 אנשי אינטליגנציה ומשפחותיהם כעונש על ההתקוממות באקציית ינואר .
ניסיון התנגדות נוסף שמתרחש באקציה של 25 ביוני הוביל לחיסול הגטו הקטן, ולהוצאתם להורג של אנשי היודנראט ועוד כ-200 גברים, נשים וילדים.
ב-22 ביולי פוצצו כל בתי הגטו הישן ויהודים שהסתתרו בו נשרפו חיים .
מרבית היהודים, שנותרו אחרי חיסול הגטו, כ-4,000 איש, הועסקו בעבודות כפייה במפעלי המתכת והנשק ,אליהם הצטרפו יהודים שגורשו ממפעלים בלודז ' , טריבונלסקי ועוד.
עם התקרבות "הצבא האדום" לעיר גורשו יהודים רבים מהמפעלים למחנות ריכוז שונים אך חלק הצליחו להימלט ובכך ניצלו.
בינואר 1945 העיר נכבשה בידי "הצבא האדום" אך מעט מיהודיה ניצלו. בעקבות תקריות אנטישמיות רבות גם לאחר המלחמה, בחרו רוב אנשי הקהילה לעזוב את העיר ולהגר לארצות אחרות.
מקורות
יד ושם
ויקיפדיה
מרכז מורשת יהדות פולין
תוכן עניינים
- 1 תולדות הקהילה
- 2 רבני לבוב
- 3 תקופת השואה
- 4 כיום
- 5 קישורים חיצוניים
- 6 שיר הלבובאים
תולדות הקהילה
ערב מלחמת העולם השנייה, הייתה בלבוב הקהילה היהודית השלישית בגודלה בפולין, לאחר קהילות ורשה ולודז', עם יותר ממאה אלף יהודים.
ראשוני המתיישבים היהודיים הידועים לנו באו ללבוב בשנת 1256, והם הפכו לחלק חשוב של חיי התרבות בעיר , תוך שהם תורמים משמעותית למדע ולתרבות. מלבד היהודים האורתודוקסים היו בעיר יהודים קראים רבים, שהתיישבו בעיר מהמזרח והביזנטיון. לאחר שקזימיר השלישי כבש את לבוב בשנת 1349, קיבלו האזרחים היהודים זכויות שוות לשאר אזרחי פולין.
בלבוב היו שני רבעים יהודיים נפרדים, אחד בתוך חומות העיר ואחד מחוץ לפאתי העיר. לכל רובע היה בית כנסת נפרד, על אף ששניהם חלקו את אותו בית קברות, ששימש גם את הקהילה הקראית.
הקהילה הייתה בין הקהילות המרכזיות בוועד ארבע ארצות, שבו ייצגה את כלל יהדות גליציה. הקהילה היהודית, כמו שאר הקהילות היהודיות, סבלה בפרעות ת"ח ת"ט. כמו כן נחשפה להשפעות שבתאיות ופרנקיסטיות.
במאה ה-19 הייתה לבוב למרכז תרבותי יהודי. היה בה תיאטרון יידיש מפורסם. תיאטרון זה התפרסם בזכות תקליטים שהוקלטו בלמברג והופצו בכל העולם היהודי והם מהתקליטים הקדומים ביותר מהשנים 1906 עד 1911.[2] לבוב הייתה גם מרכז ציוני, באביב 1920 נערכה שם ועידת השומר הצעיר.
בלבוב פעל גם חוקר המדרשים והאגדה שלמה בובר.
לבוב הייתה מרכז מסחרי ואדמניסטרטיבי של גליציה המזרחית והייתה מרכז להשכלה, ככזו הפכה העיר לאבן שואבת ליהודים מרחבי גליציה שעקרו ללבוב (בנוסף למיעוט שרכשו בה בית מגורים בנוסף על בית המגורים הקבוע שלהם). עובדה זו הביאה לעליית מספרם של יהודי העיר ועלייה בכוח הקהילה
רבני לבוב
ברבנות הקהילה שימשו גדולי האחרונים, להלן רשימה חלקית:
- מהר"ם מלובלין, כיהן כרב בין השנים ה'שנ"ה (1595) - ה'שע"ג (1613).
- הרב יהושע פלק כץ בעל הסמ"ע, כיהן עד שנת ה'שע"ד (1614), אז נפטר.
- הרב דוד הלוי סגל בעל הט"ז, שימש ברבנות בין השנים ה'תי"ד (1654) - ה'תכ"ז (1667).
- הרב צבי הירש אשכנזי בעל החכם צבי, כיהן תקופה קצרה בשנת ה'תע"ח (1718), אך הספיק לתקן תקנות חשובות בקהילה.
- הרב יעקב יהושע פלק בעל ה"פני יהושע", נבחר בשנת ה'תע"ח (1718) לשמש כרב, אך לאחר כשנתיים דאג אחד מפרנסי הקהילה למנות את חתנו ר' חיים ב"ר ליזרל לרב, והפני יהושע גלה לבוצ'ץ, אך עדיין נשא בתואר רב העיר לבוב עד שנת ה'ת"צ (1730) שאז עבר לברלין.
- הרב חיים יהודה לייב אטינגא[5]. כנראה תקופה מסוימת שימש כמו"ץ, ולאחר מכן אב"ד. נפטר ככל הנראה בשנת ה'תק"ל (1770).
- הרב יעקב אורנשטיין בנו של הרב מרדכי זאב, בעל ה"ישועות יעקב", נבחר פה אחד בשנת תקס"ה (1805) לשמש ברבנות, עד פטירתו בשנת תקצ"ט (1839).
לאחר פטירת הרב אורנשטיין גברה ידם של חוגי הנאורים. הם הקימו טמפל והביאו את המטיף הרב אברהם כהן, ואף מינוהו כרב עד שהורעל כשהחשוד היה אדם בשם ברל פילפל שהשתייך לחוגי החרדים, בשנת תר"ח (1848)אך בסופו של דבר בית המשפט האוסטרו הונגרי זיכה אותו מכל.
- הרב יוסף שאול נתנזון, אשתו אדיל לבית איטינגא הייתה בת אחותו של הרב יעקב אורנשטיין. בבחירות לרבנות בשנת תרי"ז (1857), גבר על גיסו הרב מרדכי זאב איטינגא, וכיהן ברבנות עד פטירתו בשנת תרל"ה (1875).
- הרב צבי הירש אורנשטיין נכדו של הרב יעקב אורנשטיין, מח"ס "ברכת רצ"ה", בבחירות בשנת תרל"ה (1875) גבר על ר' יצחק אהרן ב"ר מרדכי זאב איטינגא. שימש ברבנות עד שנפטר בשנת תרמ"ח (1888).
- הרב יצחק אהרן ב"ר מרדכי זאב אטינגר, נכד אחות הרב יעקב אורנשטיין, כיהן בין השנים תרמ"ח (1888) - תרנ"א (1891).
- הרב יצחק יהודה שמלקיש, רב העיר בין השנים תרנ"ב (1892) - תרס"ה (1905).
- הרב אריה ליב ברודא[6][7], בעל "מצפה אריה", חתנו של הרב צבי הירש אורנשטיין, כיהן כרב בין השנים תרס"ה (1905) - תרפ"ח (1928). בזמן כהונתו הביאו החסידים בעיר את הרב משה ברז"פ רפפורט מליז'נסק שישמש כרבם. גם הרב משה באב"ד היה באותה תקופה, אם כי כנראה לא נשא בתפקיד רשמי.
- הרב יצחק ציף, כיהן כרב "תוך העיר".
-
תקופת השואה
יהודי העיר היוו שליש מאוכלוסיית העיר לפני השואה. (יותר מ-100,000 ערב מלחמת העולם השנייה), והתקיימו בה 97 בתי כנסת. שלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה, נכנסו הסובייטים ללבוב וסיפחו אותה לתחום שליטתם, יחד עם גליציה המזרחית. בעיר הצטופפו באותה השעה יותר ממאה-אלף פליטים יהודיים ממערב פולין הכבושה בידי הנאצים, אך בקיץ 1940 הוגלו רבים מהם לירכתי ברית-המועצות.
עם פלישת הגרמנים לברית המועצות ביוני 1941 היה אזור העיר אחד מהראשונים שנכבשו על ידם. עם הפלישה ברחו מלבוב כעשרת אלפים יהודים בעקבות הצבא הסובייטי אל תוככי ברית המועצות. 6,000 יהודים נרצחו כבר בימים הראשונים לכיבוש העיר על ידי נאצים ומשתפי פעולה בשני פוגרומים.
בנובמבר 1941 הוקם גטו בעיר; ראש היודנרט שלו, יוסף פרנס, נרצח על ידי הנאצים, לאחר שסירב למסור לידיהם יהודים לעבודה במחנה העבודה ינובסקה. בשורה של גירושים להשמדה שהתרחשו במהלך השנים 1942–1943 גורשו דרך מחנה ינובסקה קרוב ל-80 אלף מיהודי גטו לבוב אל מותם במחנות השמדה, רובם בבלז'ץ ומיעוטם בסוביבור ובאושוויץ. רבבות אחרים מצאו את מותם במחנה ינובסקה או במהלך פעולות טרור בגטו. חלקים גדולים מהאוכלוסייה המקומית שתפה פעולה בהשמדת היהודים, ולכן מעטים ביותר שרדו עד לסוף המלחמה.
ביולי 1944 כבש הצבא האדום את העיר, והוקם בה "ועד הצלה" שברשומותיו מופיעים 820 יהודים בלבד ששרדו מגטו לבוב וכ-3,400 יהודים מתושבי לבוב שניצלו
כיום
בשנת 1970 חיו בעיר כ-30,000 יהודים (1.6% מהאוכלוסייה). כיום הצטמקה האוכלוסייה היהודית באופן משמעותי כתוצאה מהגירה, ובמידה מועטה גם בגלל התבוללות. מספר היהודים כיום מוערך ב-2000. מספר ארגונים מוסיפים לפעול בו. [8].
כרב העיר מכהן כיום הרב בולד, נציג חסידי סטולין קרלין.
קישורים חיצוניים
- חיים נתן דעמביצער, כלילת יופי ח"א, תולדות רבני לבוב, קראקא תרמ"ח, באתר HebrewBooks
- חיים נתן דעמביצער, כלילת יופי ח"ב, תולדות רבני לבוב, קראקא תרנ"ג, באתר HebrewBooks
- שלמה בובר, אנשי שם, גאוני ורבני לבוב, תרנ"ה, באתר HebrewBooks
- גבריאל סאחיסטאוו, מצבת קודש - זכרון צדיקים, ספר זכרון לשוכני בית הקברות בלבוב, 1860-1869, באתר HebrewBooks
- קהילת לבוב, באתר חט"ב פיינשטיין, פתח תקוה
- קהילת יהודי לבוב - למברג
- ד"ר נ.מ. גלבר (עורך), אנציקלופדיה של גלויות, כרך לבוב, באתר ספריית העיר ניו יורק
- א.מ. הברמן קהילת לבוב, באתר דעת
- פרטי קהילת לבוב של היום http://jewishlviv.com
השיר הנוסטלגי שהיו שרים הורינו , כשגאוותם על עיר הולדתם לבוב
בפולנית עם תרגום לעברית
שיר הלבובאים
Niech inni se jad? gdzie mog? gdzie chc?
do Wiednia Pary?a Londynu
A ja si? ze Lwowa nie rusz? za próg
ta mamciu ta skarz mnie Bóg
Bo gdzie jeszcze ludziom
Tak dobrze jak tu?
Tylko we Lwowie!
Gdzie ?piewem ci? tul?
l budz? ze snu?
Tylko we Lwowie!
l bogacz, i dziad
Tu s? za pan brat
l ka?dy ma u?miech na twarzy..
A panny to ma
S?odziutkie ten gród,
Jak sok, czekolada i miód...
l gdybym si? kiedy?
Urodzi? mia? znów,
To tylko we Lwowie!
Bo szkoda gadania,
Bo co chcesz, to mów
Nie ma jak Lwów!
Mo?liwe ?e wi?cej ?adniejszych jest miast
lecz Lwów jest jedyny na ?wiecie
i z niego wyjecha? ta gdziesz ja bym móg?
ta mamciu ta skarz
תן לאנשים לנסוע לאן שרוצים – לוינה, לפריז או לונדון
אני לא אזוז מלבוב
איפה עוד לבני אדם טוב?
רק בלבוב
איפה מחבקים אותך כשאתה הולך לישון וכשאתה מתעורר משינה
רק בלבוב
עשיר ועני בלבוב כמו אחים
לכל אחד יש חיוך בפנים
חיוך של הבנות כל כך מתוק
כמו מיץ שוקולד עם דבש
אם הייתי צריך להיוולד שנית אז רק בלבוב
חבל על כל מילה
תגיד מה שאתה רוצה
אבל אין כמו לבוב
ייתכן שיש ערים יותר יפות בעולם
אבל לבוב הכי יפה בעולם
וממנה תוכל לנסוע לאן שאימך תכוון אותך
אם רוצים שלבני האדם יהיה טוב אז להיוולד רק בלבוב