אנדרטת מרדכי אנילביץ
מיקום:
קיבוץ יד מרדכי

שם מזמין / יוזם:
חברי הקיבוץ

שם האמן / אמנים:
נתן רפפורט

שנת חנוכת האנדרטה / האתר:
1951

הנושא:
מרי והתנגדות בגטאות ובמחנות

מידע:

מרדכי אנילביץ נולד ב-1919 בפרבר של ורשה. בגיל צעיר הצטרף לתנועת השומר הצעיר והיה מדריך בולט בתנועה. כשהיה בן 20 פרצה מלחמת העולם השנייה. יחד עם חברים נוספים מהתנועה ברח מזרחה לווילנה שהיתה מחוץ לשטח הכיבוש הנאצי. לאחר מספר חודשים, עם הגעת ידיעות קשות על הנעשה בוורשה, החליט לחזור לעיר יחד עם חבריו לתנועה. בגטו היה מרדכי ממובילי רעיון ההתנגדות ולאחר הקמת האי"ל- הארגון היהודי הלוחם, התמנה למפקדו. מרדכי אנילביץ' הוביל את מרד גטו ורשה ונהרג במהלכו, ב-8 במאי 1943 בבונקר ברחוב מילא 18 יחד עם כ-80 לוחמים נוספים. מרדכי אנילביץ הפך לסמל של גבורה יהודית בשואה.

האנדרטה נועדה להיות – "גלעד לגבורת ישראל בתקופתנו כשם שהארי השואג בתל חי מסמל את גבורת ישראל בתקופה ההיא". בהנצחה ראו אנשי הקיבוץ חלק מתהליך שיקומי לאחר האירועים בקיבוץ במלחמת השחרור תוך הידוק הקשר בין מיתוס ורשה לבין גבורת אנשיהם שלחמו על הבית.
רפפורט שהה בקיבוץ מספר חודשים והפליג לפריז כדי להמשיך להכין את הדגם ובהמשך יצק את הפסל בפריז. לדברי רפפורט על הפסל- דוד מול גוליית. דוד סמל לגבורה, מרד, סמל הבדידות בקרב. אין ייאוש ואין דיכאון. אין בו גלות. רק אומץ רוח וכוח כביר ככוח האומה.

בסמוך לאנדרטה, בקיבוץ, נמצא מוזיאון יד מרדכי משואה לתקומה.


לאתר אינטרנט - לחץ כאן

כתיבת תגובה