סלח א דין אולקומן שימש כקונסול הראשי של טורקיה באי רודוס במלחמת העולם השנייה.

הצלת היהודים:
האי נכבש על ידי הגרמנים בספטמבר 1943. בסוף יולי 1944, כמעט חודשיים אחרי נחיתת בעלות הברית בחופי נורמנדיה והתבוסה הגרמנית כבר היתה ברורה לכל, החלו הגרמנים לגרש את 1,700 יהודי האי. יהודי רודוס הועמסו על ספינות שהפליגו לאתונה. לאחר מסע של יותר משלושה שבועות הגיע הטרנספורט למחנה ההשמדה אושוויץ. הקונסול אולקומן הצליח להציל 42 יהודים, מתוכם רק 13 בעלי אזרחות טורקית. בהצילו יהודים שלא היו בעלי אזרחות טורקית, הוא פעל בניגוד למדיניות הרשמית של ממשלת טורקיה, לפיה יש לפעול להגנתם של יהודים בעלי אזרחות טורקית בלבד.
כל לדוגמא הצליח להציל את אלברט פרנקו שהיה על טרנספורט מפיראוס לאושוויץ. הודות להתערבותו התקיפה של אולקומן, ששמע שאשתו של פרנקו היא אזרחית טורקיה, הורד פרנקו מן הרכבת כשהיתה עדיין בשטח יווני.
ניצולה נוספת בשם מטילדה טורייל, בעלת אזרחות טורקית שנישאה ליהודי מאיטליה, סיפרה כי ב-18 ליולי 1944, הודיעו הגרמנים שעל כל היהודים באי להתייצב למחרת במטה הגסטפו. מטילדה ובעלה התייצבו, אך אולקומן שפגש אותה כשהגיע למקום אמר למטילדה לא להיכנס פנימה והבטיח לה לשחרר את בעלה.
אולקומן דרש מהגרמנים לשחרר לא רק את בעלי האזרחות הטורקית אלא גם את בני משפחתם. הוא טען בפני הגרמנים שעל פי החוק הטורקי, גם הם נחשבים לאזרחים טורקים (דבר שלא היה מדויק). בדרך זו עלה בידיו של הקונסול לשחרר ממעצר כ-42 יהודים. הם לא שולחו לאושוויץ וניצלו.

הוקרה והנצחה:

  • יד ושם  ב-26.6.1990 את אות חסיד אומות העולם לסלח א דין אולקומן.

נלקח מאתר יד ושם: 

https://www.yadvashem.org/he/righteous/stories/ulkumen.html

 

סלח א דין אולקמן בטקס נטיעת עץ ביד ושם

כתיבת תגובה