הלמוט קליינקה היה  מהנדס גרמני שפיקח על הבנייה במחנה ההשמדה אושוויץ והציל יהודים בזמן השואה. על פועלו הוכר ב-2018 כחסיד אומות העולם, כ-40 שנה לאחר מותו.

קורות חייו:
הלמוט קלייניקה נולד ב-1907 בעיירה וילדמן שבמדינת סקסוניה התחתונה למשפחת יערנים. בצעירותו למד הנדסת בניין.
בשנת 1933 התגייס לשירות במפלגה הנאצית ובשנת 1938 הצטרף ל-NSKK  מועדון הרכב הנאצי, שהיה ארגון צבאי למחצה.בפרוץ מלחמת העולם השנייה מונה לממונה מחוזי על הבנייה (Kriegkreisbaumeister) במחוז קרנאו  שבפולין. כשהחלה הקמת מחנה ההשמדה אושוויץ ב1940  היה קלייניקה בין המהנדסים שעסקו בתכנון המבנים במחנה ובפיקוח על הקמתם. הוא התגורר בווילה שהנאצים החרימו ממשפחה יהודית בעיירה חשאנוב.
בנוסף, החלו לצוץ ממקורות שונים שקלייניקה שירת כקצין באס אס – יוסף קניגסברג, אז צעיר יהודי בן 17 שנשלח לווילה של קלייניקה בקיץ 1941 כעובד תחזוקה, מסר עדות כתובה, על פיה קלייניקה היה קצין בדרגת אוברשטורמבאנפיהרר באס אס, עם זאת אין בנמצא הוכחה כתובה שקלייניקה היה חבר באס אס. גם אחייניתו של קלייניקה שללה זאת.

הצלת עובדיו היהודים:
בחשאנוב הוטל על קלייניקה לבחור מבין יהודי העיר צעירים שיעמדו לרשותו לעבודות הקמת המחנה. כבר מהאופן האנושי בו פנה ליהודים שבחר הסתבר להם שמדובר בקצין אנושי, שיחסו לעובדיו אינו אכזרי ומשפיל כשל יתר אנשי האס אס. בהמשך התברר להם כי בחירתו בהם הייתה בעבורם הצלה מהשמדה.
במהלך עבודות הבנייה זכו הצעירים בהם בחר ליחס טוב ומגונן, תוך שהוא משתדל בכל כוחו למנוע שליחתם להשמדה. עובדיו קיבלו תעודות המעידות על עבודתם בשירותו, מה שהקנה להם חסינות יחסית: הוא לא נתן לאיש לגעת בעובדיו היהודים. כשנשקפה סכנה לחייהם הסתיר חלק מהם במרתף ביתו ולאחרים עזר להימלט. הוא הזהיר את עובדיו מפני אקציות מתקרבות ואף הורידם מרכבות הטרנספורטים להשמדה, בכך הציל חיי עשרות יהודים.
בשלב מסוים הגסטפו החל לחשוד בקלייניקה כשרבים מעובדיו נעלמו ובשנת 1943 הוא הודח מתפקידו, עבר הכשרה כתותחן בוורמאכט ונשלח לחזית. בפעילות ארטילרית בחזית נפגעה שמיעתו.
חלק מעובדיו שנותרו בחיים עד אז הצליחו לשרוד גם לאחר שקלייניקה עזב ושרדו בחיים את המלחמה.

לאחר המלחמה:
לאחר המלחמה נכלא קלייניקה ע"י שלטונות הכיבוש הבריטים.
הוא שוחרר בשנת 1945, וחי עם אשתו ובתו שנולדה לאחר המלחמה בעיירה קלאוסאל-צלרפלד.
בשנת 1949 טוהר שמו בתהליך הנקרא דה-נציפיקציה.
קלייניקה נפטר בשנת 1979 כאשר התאריך פטירתו לא ידוע.

במרץ 2017 נפגשה בתו של קלייניקה, יוטה עם יוסף ויסלר בן ה92 שהיה חלק מהניצולים שהציל קלייניקה אשר שלח אליו מכתב בשנות החמישים שמצאה בניירותיו של אביה שעליו קליינמן מעולם לא השיב.
הניצולים אשר נוצלו ע"י קלייניקה ארגנו פגישה בבית ציוני אמריקה והזמינו את יוטה אשר הגיעה לאחר שהביעה את רצונה להגיע לישראל ולהיפגש עמם.

הנצחתו:
קלייניקה הוכר כחסיד אומות עולם ע"י "יד ושם" בתאריך 22.5.2018. (לפי אתר יד ושם)

 

בביליוגרפיה:

אתר ויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%98_%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%94

אתר יד ושם:

https://righteous.yadvashem.org/?search=Helmut%20Kleinicke&searchType=righteous_only&language=en&itemId=12821427&ind=0

כתיבת תגובה