אנדרטת השואה
מיקום:
ראשון לציון - גן הזיכרון

שם מזמין / יוזם:

שם האמן / אמנים:
דוד כץ

שנת חנוכת האנדרטה / האתר:
1992

הנושא:
לזכר קורבנות השואה
משואה לתקומה

מידע:

במערב ראשון לציון ממוקם פארק הזיכרון. מתחם האנדרטאות מעביר את תחושת ההזדהות והחוויה האמנותית בצד הצגת מידע היסטורי על תקופת השואה והגבורה.
האנדרטה לשואה מורכבת ממוטות ברזל שחור בצורת פסי רכבת, המתכנסים לתוך 6 ארובות לא זהות בגדלן המסמלות את הגילאים השונים של הנספים. פסי הרכבת אינם מקבילים אלא מתכנסים לנקודה אחת – אש התמיד. הרעיון מאחורי המבנה: נכנסים דרך השער, על פסי הרכבת ויוצאים דרך הארובות. הפסל דוד כץ, שורד שואה ולדבריו- הזיכרון החזק ביותר שלו מהשואה כאשר שוחרר מאושוויץ היה מראה שערי המחנה.
בסיס האנדרטה – הריצוף יוצר צורה של מנורת שבעת הקנים.
לפסל נבחר ציטוט מהשיר "מכל העמים" של נתן אלתרמן. "בבכות ילדינו בצל גרדומים את חמת העולם לא שמענו…" מסביב שתולים פרחים צהובים המסלים את הטלאי הצהוב.
בחלק האחורי מצויה מפת ההשמדה מבטון. על כל מדינה מצוין מספר הנספים. למדינות אירופה ישנם גבהים שונים על המפה על פי מספר הנספים בכל מדינה. התבליט הכי גבוה שייך למדינה יוזמת ההשמדה – גרמניה.​
למרגלות מפת התבליט מזרקה בצורת מגן דוד ותעלת מים המחוברת במעין מפל ממרגלות האנדרטה הגדולה. המזרקה פועלת, אולם מים לא זורמים מהאנדרטה למגן הדוד.

מתחתיה של אנדרטת השואה במדרון ניצבת אנדרטה של מפת אירופה מבטון עם נתונים על מקום המצאם של המחנות ומספר הנספים מכל מדינה. המפה אינה שטוחה אלא עם גבהים שונים בהתאם למספר הנספים באותה מדינה. גרמניה בגובה הרב ביותר
ובתחתית המדרון מזרקת מגן דוד שתעלת מים שהיא החוט המקשר בין המוות לתקומה של העם היהודי בארצנו (בתעלה לא זרמו מים ובמזרקה זרמו).

 


לאתר אינטרנט - לחץ כאן

כתיבת תגובה