אלברטה הייתה שותפה בהצלת חיי, שרה ארזי (פיליפסון.) ילידת ספטמבר 1940.

אלברטה התגוררה אצל משפחת ואן אחמונד בריינסבורג בהולנד כאשר אני הייתי אצלם. אלברטה הייתה בת 17 באותה עת ועזרה בעבודות הבית תמורת קורת גג ואוכל, היות ובמשפחתה היו עשרה ילדים והיה רעב בהולנד עקב המלחמה.

שני משתפי פעולה נאצים (והיו רבים כאלה) שגרו בסביבת בית הורי, תהו לאן נעלמה כל המשפחה, ובביתנו הנטוש מצאו את הכתובת בה שהיתי.

כמה  חודשים לאחר שהגעתי למשפחה ברינסבורג – עיירה שקטה וסובלנית, הגיעו שני משתפי הפעולה הנאציים על אופניהם לשער הכניסה לעיירה , ושאלו על משפחת ואן אחמונד . השומרים בכניסה אמנם חשדו בהם וכוונו אותם לכיוון מטעה, אבל מהר מאד הם עמדו על הטעות והגיעו לבית. תחילה אמרו לי להתחבא מתחת לשלחן, שהיה מכוסה במפה, וכעבור כמה שניות אלברטה שלפה אותי משם ורצה אתי דרך  השדות,  את הריצה הזו אני זוכרת ! .   זהו הזיכרון הברור שלי משנות המלחמה.  בינתיים התפתחו חילופי ירי בבית, ואחד הנאצים נהרג. בעל הבית, פיט ואן אחמונד נעצר ונכלא בכלא באמסטרדם.

למזלו , שנה לאחר מכן, הייתה שמועה שכוחות קנדיים מבנות הברית מתקרבים לאמסטרדם מדרום והסוהרים פשוט פתחו את שערי הכלא ואפשרו לאסירים לברוח. לא כל המצילים היה מזל כזה ולעיתים הם שלמו בחייהם בגין הצלת יהודים.

הייתי בת שלש . אלברטה לקחה אותי לבית הוריה, אבל לא יכולנו להישאר שם. גם בביתם התחבא ילד יהודי. וכך הגעתי לעיר בשם Benekom למשפחת De Bond .

בהולנד יש הרבה אנשים שהם אוונגליסטים, מאמינים נוצרים שתומכים מאד במדינת ישראל.

הם מכנסים באופן קבוע ומדינת ישראל זוכה לאהדה רבה מצידם. למפגשים האלו הגיע גם יהודי יקר שם משפחתו כהן ,שירת בצ.ה.ל במהלך מלחמת השחרור והיגר להולנד, והוא ביקש עבור משפחת ואן אחמונד ואלברטה את אות חסידי אומות העולם.

בשנת 2003 קבלה אלברטה  VOS COLIJN  את אות חסידי אומות העולם , בביה"כ הרפורמי באמסטרדם, יחד עם עוד עשרים חסידי אומות העולם.

אלברטה הייתה עוזרת בביתה של משפחת    VAN EGMOND  כאשר הגיעו שני נאצים לבית משפחת ואן אחמונד כי שמעו שאני אצלם .בתחילה הורו לי להסתתר מתחת לשולחן, אבל בהמשך אלברטה שלפה אותי משם , יצאנו מהבית ורצנו שעות דרך השדות, עד שהגענו לבית משפחתה של  אלברטה, שגם שם הוחבא ילד יהודי, ומשם כבר פוזרנו למקומות אחרים. כמו שסופר לעיל.

הקשר שלי עם  אלברטה חודש רק בשנת 1995 . ואת אות חסידי אומות העולם קבלה משפחת ואן אחמונד ב  2003.

לפני כ  15  שנים  הגיעו אלברטה ואחותה קורי לביקור בארץ, עם קבוצה של כעשרים אנשים ובראשם מדריך – כומר. הם מאד רצו לראות כיצד חוגגים את חג הסוכות וכך הם הגיעו לארץ וערכו סיורים רבים. כל ערב הם ישבו במעגל עם תנ"ך פתוח וסכמו את סיורי היום.

משפחתה של אלברטה, הוריה אחיה ואחיותיה, הגרו לקנדה לאחר המלחמה כי נקעה נפשם מאחיהם ההולנדים ששיתפו פעולה עם הנאצים. רק אלברטה נשארה בהולנד מסיבות רומנטויות.

אחרי שנים,   בקיץ 1996 עברנו , בעלי ואני לפריז , וכך דבר ראשון נסעתי להולנד לפגוש את אלברטה. זה היה מאד מרגש. אישה מדהימה, לא ילדים, ואחיינה ואשתו דאגו לה יחד עם עוד אנשים. אלברטה הלכה לעולמה לפני כעשר שנים בחוה"מ פסח, ומכיוון שהמתינו עם ההלוויה עד בוא אחותה מקנדה, יכולתי להשתתף בהלוויה בהולנד, עם אחותי ריקה. זו הייתה חוויה משונה היות וטכס ההלוויה נערך בכנסייה, ואני מעולם לא נכנסתי לכנסיה, אבל החשיבות של השתתפותנו בהלוויה עלתה כמובן על כל שיקול אחר.