בתמונה         Corrie Verhoef-de Bond  מקבלת בשם הוריה שנפטרו, את מדליית יד ושם וההכרה כחסידי אומות העולם, מידי השגריר נאור גילון.

 

משפחת דה בונד de bond  היו שותפים בהצלת חיי, שרה ארזי (פיליפסון),ילידת הולנד ספטמבר 1940.

 

הייתי בת שלש . אלברטה לקחה אותי לבית הוריה, אבל לא יכולנו להישאר שם. גם בביתם התחבא ילד יהודי. וכך הגעתי לעיר בשם Benekom למשפחת De Bond . 

אין לי הרבה זכרונות מתקופה זו, אבל גם אין לי זכרונות קשים. כנראה טיפלו בי מעולה ואהבו אותי , 

המשפחה בבנקום כללה הורים ובת גדולה ממני בתשע שנים , בדיוק כמו במשפחת ואן אחמונד, והם רשמו אותי כביתם לכל דבר ועניין. 

אני זוכרת את המצעדים של היחידות הגרמניות כל יום בשעות הצהריים , בשעה שהסבנו לארוחת צהריים, והורו לי לא להפנות פני אל החלון…

למשפחת דה בונד הייתה חצר עם תרנגולות , ואני הסתובבתי וליקטטי עבורם תולעי אדמה כדי להאכיל אותם. לאחר שובי לביתנו בליידן, המשכתי לאסוף תולעים עבור העופות של משפחת דה בונד, ואמא אמרה שהיא שולחת אותם אליהם בדואר.

הכביש בחזית הבית בבנקום היה חרוש משרשראות טנקים, הגרמנים נהנו להשאיר הרס וחורבן.

אלי אמא הגיעה בשעה 10 בלילה, העירה אותי ואני זיהיתי אותה, ואז הוציאה תמונה של אבא וגם אותו זיהיתי. למחרת, אני זוכרת את הפרידה ממשפחת דה בונד כדרמה ממש. אבי המשפחה ממש איבד את עשתונותיו, הם הרגישו שמאבדים בת. קיבלתי מהם צמיד ממטבעות מכסף למזכרת ושנים רבות ענדתי אותו. המשפחה הזו קבלה את אות חסידי אומות העולם ב 24 ליוני 1920. הטכס שודר בזום וכל  תכניותינו לנסוע להולנד ולהשתתף בטכס התבטלו עקב מגבלות הקורונה.

 

לפני שנים רבות פניתי ליד ושם על מנת שיעניקו לשתי משפחות מצילי את אות חסידי  אומות העולם, אבל הם סרבו להסתמך על עדותי  עקב גילי הצעיר בתקופת המלחמה.

בשנת 2005 החל היסטוריון הולנדי בשם Kees Heitink מחקר על כל המשפחות בבנקום שהצילו ילדים יהודים במלחמה , ובעקבות זאת הגיע גם אל משפחת דה בונד, והסתבר שילדים רבים ניצלו ע"י תושבי בנקום.      Kees יצר קשר עם הקהילה היהודית בליידן וכך הגיע אל אחי מנחם פיליפסון – ערמון.

אחי מנחם עוסק זה זמן רב בחקר תולדות משפחתנו, בעקבות הוצאת הספר על המצילים והניצולים בבנקום , אחי מנחם ואחי יעקב – שהתנדב עד לא מזמן ביד ושם , בקשו את אות חסידי אומות העולם עבור בני הזוג דה בונד שהלכו בינתיים לעולמם, ואת האות קבלו עבורם ביתם שהיא בת תשעים, ובנם שנולד לאחר המלחמה Wouter de Bond     בן 73.

כתיבת תגובה