סרגיי מטרבלי  היה יינן ממוצא גאורגי, חסיד אומות העולם, שהציל במלחמת העולם השנייה את אמיל ציגל ממוות בידי הנאצים.
סרגיי מטרבלי נולד בנובמבר 1906 בעיר קיסלובודסק שברוסיה. הוא הכיר את משפחתו של אמיל ציגל כתוצאה משותפות בעבודה.

פעולתו למען הצהלת היהודים:
אמיל ציגל התגורר עם משפחתו בעיר דנייפרפטרובסק שבאוקראינה.
עם פלישת הגרמנים לברה"מ פונתה משפחת ציגל מזרחה והשתקעה בעיר קיסלובודסק שבקווקז הצפוני. קיסלובודסק נכבשה על ידי הגרמנים ב-10 באוגוסט 1942. מספר ימים לאחר מכן פנה אל אמיל מכרו סרגיי מטרבלי 
 והציע לו להתלוות אליו במסעו לגרוזיה, לכפר הולדתו אוטסרי שנמצאה באזור שלא נכבש. מטרבלי הציע זאת לאמיל מכיוון שידע על הסכנה הצפויה לציגל בהיותו יהודי. הוא עצמו היה חייב לברוח מקיסלובודסק כיוון שהיה קומוניסט והיה בעצמו בסכנה.
ב-22 באוגוסט יצאו סרגיי מטרבלי, אמיל ועוד שלושה מבוגרים לכיוון ההרים. הקבוצה הלכה במשך 16 יום עד אשר הגיעו לכפר מולדתו של מטרבלי הנמצא במיקום גבוה בהרי קווקז (סך הכל מרחק של 486 ק"מ). בדרך אמיל חלה במלריה וטופל במסירות ע"י מטרבלי. באוטסרי הושאר אמיל החולה בבית הוריו של מטרבלי ואילו שאר חברי הקבוצה המשיכו הלאה לטיביליסי, בירת גרוזיה, שם התגייסו לצבא האדום. בהיותו באוטסרי קיבל אמיל ציגל את הידיעה המרה כי כל יהודי קיסלובודסק וביניהם הוריו, גורשו לעיר מינרלני וודי, והוצאו להורג ב-9 בספטמבר 1942.
ציגל התגייס לצבא האדום בפברואר 1943 ולחם עד סוף המלחמה. אחר כך נשאר בצבא הקבע. הוא שמר על קשר עם מטרבלי עד למותו וכעת שומר על קשר עם בנו. בשנות ה-90 עלה לישראל.

הוכרה והנצחה:

  •  בנו של סרגיי הוא אבל מטרבלי, שהיה קרדיולוג בכיר בקיסלובודסק וניהל מחלקה קרדיולוגית. הוא זה שמילא את טופס ההמלצה על סרגיי לארגון יד ושם על מנת שיוכר כחסיד אומות.
  • ב-30.5.2004 החליטה הוועדה לציון חסידי אומות העולם להעניק למציל סרגיי מטרבלי את התואר של חסיד אומות העולם.

 

נלקח מאתר יד ושם:
https://www.yadvashem.org/he/righteous/stories/metreveli.html

נלקח מאתר ויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%99_%D7%9E%D7%98%D7%A8%D7%91%D7%9C%D7%99

כתיבת תגובה