מסתור בכלובי חיות- ערב הכבוש הנאצי של פולין היה יאן ז'בינסקי מנהל גן החיות של ורשה. הגרמנים מינו אותו גם למפקח הראשי של הגנים הצבורים בעיר. הוא ניצל מינוי זה כדי לבקר בגטו ורשה, לכאורה כדי לבדוק את מצב הצמחייה בין חומות הגטו. בדרך זו שמר על קשר עם ידידים ועמיתים יהודים, סייע להם להימלט מהגטו, ואף מצא להם מקומות מסתור. את היהודים הסתיר בכלובים של גן החיות  שהתרוקנו מיושביהם – בעלי החיים – בעת התקפות האוויר על ורשה. במרוצת שלש שנים מצאו עשרות יהודים מקלט זמני בכלובים הנטושים, עד שיכלו למצוא מקומות מסתור קבועים.  נוסף על כך הסתיר ז'בינסקי בביתו הפרטי בתחום גן החיות כתריסר יהודים. במבצע מסוכן זה סייעו לז'בינסקי אשתו אנטוניה (Antonina), סופרת ידועה ובנם הצעיר רישרד.  תחילה מימן ז'בינסקי את קיום היהודים שהציל מכספו, ורק אחר כך נתקבלו כספים מהוועד היהודי שבראשות ד"ר אדולף ברמן.
ז'בינסקי היה פעיל בארגון המחתרת הפולנית ארמיה קריובה והשתתף במרד ורשה הפולני באוגוסט-ספטמבר 1944. עם דיכוי המרד נשבה ונלקח לגרמניה. אשתו אנטוניה המשיכה בפעילותו של בעלה ודאגה לצרכיהם של מספר יהודים שנותרו בין חורבותיה של ורשה.

הוקרה והנצחה:

  • ב-1965 העניק יד ושם לין ולאנטוניה ז'בינסקי את התואר חסיד אומות העולם. 
  • ב-1968 הגיע ז'בינסקי לביקור בישראל והשתתף בטקס נטיעת עץ בשדרת חסידי אומות העולם.
  • בשנת 2007 פרסמה הסופרת דיאנה אקרמן את הספר "אשתו של שומר גן החיות" באנגלית: ( The Zookeeper's Wife), ספר תיעודי המנציח את מעשי ההצלה שביצעו בני הזוג ז'בינסקי. הספר עובד לסרט קולנוע באותו השם (עשר שנים לאחר שפורסם) בכיכובם של ג'סיקה צ'סטיין בתפקיד אנטונינה, יוהאן הלדנברג בתפקיד יאן, דניאל בריהל ואחרים.
  • בשנת 2008  נפגש ישראל גל (פינצ'בסקי) עם ילדיהם של בני הזוג, ריש וטרזה, וביקש את רשותם להוציא לאור את הספר בעברית. הוא רכש מהם את הזכויות על היומן המקורי, הביאו לישראל ובשנת 2011 הפיק את הוצאתו לאור תחת השם "גן החיים – על אנשים וחיות", בתרגום של העיתונאית אביבה לורי ובהוצאת "עם עובד". בנוסף, יצר קשר עם משרד התרבות הפולני והנהלת גן החיות בוורשה, והצליח להביא לשילוב גן החיות בוורשה במסלולן של מספר משלחות בני נוער לפולין.

נלקח מאתרים "יד ושם" וויקיפדיה:

אתר יד ושם:
https://www.yadvashem.org/he/righteous/stories/zabinski.html

אתר וויקיפדיה: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%90%D7%9F_%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%94_%D7%96%27%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99

כתיבת תגובה