ראשית חייו:
בלה סטולר נולד ב-1917, בן למשפחת משרתי צבא. הוא היה כתב ספורט וכתב עבור עיתון הספורט "נמזטי ספורט" (הספורט הלאומי), עיתון הספורט הראשי של הונגריה. הוא התמחה בשחיה ובתחרויות אגרוף. בשנות השלושים היו לסטולר חברים יהודים, ביניהם בני הזוג דיאק. בשנת 1943 גויס סטולר. בתור סטנוגרף מוכשר הוצב סטולר לעבודה בקצרנות במטה משרד ההגנה, בדרגת סגן. שם יכול היה להשיג טפסים רשמיים ריקים, בולים וחותמות. בשנת 1944 עשה סטולר שימוש בחפצים אלה להצלת יהודים.

הצלת היהודים+ לחימתו כנגד הגרמנים:
בסתיו 1944, אחרי עליית סלשי לשלטון בהונגריה, נתן סטולר מסמכי זהות מזויפים לאווה דיאק, שלאחר מכן יכלה לחיות בתור אומנת בפרובינציות. הוא סיפק מסמכים גם לאמה של אווה. לאחר כיבוש הונגריה על ידי גרמניה, במרס 1944, עצרו וכלאו הגרמנים את אישטוואן דיאק, אביה של אווה. הוא שוחרר ממחנה הריכוז קישטרצה ב-15 באוקטובר 1944 וניגש מיד לדירתו של סטולר ברובע התשיעי של בודפשט, ברחוב ראדאי 33/b. במשך מספר שבועות החביא סטולר את אישטוואן דיאק בדירתו. באוקטובר, אחרי הפיכת סלשי, נמלט בנו של אישטוואן דיאק, אישטוואן דיאק הבן, מעבודת כפיה. סטולר החביא גם אותו. ביוני 1944, לאחר בחינות הגמר, גויס אישטוואן הבן לעבודת כפיה. הוא הועבר לטרנסילבניה, שם עבד ביחידת עובדי כפיה שהניחה מסילת ברזל. בלה סטולר נשאר בקשר מתמשך עמו דרך הדואר והודיע לו על הסיוע שמשפחתו מקבלת. לעתים הצליח לשלוח לו מזון וכסף, דבר שהיה אסור. פטר דיאק, בן דודם של אווה ואישטוואן, הצליח גם הוא להימלט מעבודת הכפיה בעזרת מסמכים מזויפים שנתן לו סטולר. סטולר ניסה להציל גם את סבתם של אווה ואישטוואן, גברת הרמן דויטש. ב-17 בנובמבר 1944 הוצעדה דויטש מבית שסומן במגן דוד צהוב לכיוון גבול אוסטריה, בצעדת מוות. סטולר עקב אחרי הקבוצה שלבשה את מדי עובדי הכפיה ותכנן להחזירה לבודפשט על ידי שימוש בצו בית משפט שאותו זייף, אך לא הצליח למצוא אותה.
ב-25 בדצמבר 1944 הגיעה משאית ובה אנשי צלב החץ לרחוב קלוטילד, כדי לחפש את סטולר ואת אנשיו. הם הגיעו על בסיס מידע שקיבלו ממלשין. אנשי צלב החץ פרצו לבית והרגו את שוער הבניין בלה שובר, את אשתו וזוג נוסף – קרובים שהיו במקום במקרה. הרצח ארע אחרי ששובר ניסה להזהיר את חברי הקבוצה על ידי פעמון אזהרה. אחרי כן תקפו אנשי צלב החץ את קבוצתו של סטולר. רוב חברי הקבוצה נמלטו דרך הגג, אך סטולר נותר מאחור עם מספר חברים בקבוצה כדי לשרוף את המסמכים בדירתו. הם הצליחו להחזיק מעמד נגד אנשי צלב החץ למשך זמן קצר, על ידי שימוש ברימוני יד, אך לבסוף נהרגו כולם.

הוכרה והנצחה:
ב-5 במרס 2003 הכיר יד ושם בבלה סטולר בתור חסיד אומות העולם.

נלקח מאתר יד ושם:

https://www.yadvashem.org/yv/he/exhibitions/righteous-sportsmen/stollar.asp

כתיבת תגובה