ד"ר אלה לינגנס (לבית ריינר) ובעלה ד"ר קורט לינגנס היו רופאים שחיו בוינה בסוף שנות ה-30.
אלה, נולדה בוינה ב-1908. היה לה דוקטורט במשפטים והיא למדה רפואה באוניברסיטה מקומית.
קורט לינגנס היה אנטי פשיסט. הוא נולד ב-1912 בדיסלדורף, גרמניה. אביו, מפקד המשטרה בקלן, גרמניה, איבד את עבודתו ב-1936 כיוון שהשתייך למפלגה הקתולית צנטרום  שהתנגדה באופן מסורתי לנאציזם וכיוון שניסה למנוע את רדיפת הקתולים על ידי ה-S.A. על קורט לינגנס עצמו אסרו הרשויות הנאציות ללמוד באוניברסיטאות הגרמניות בגלל פעילותו האנטי פשיסטית בתור סטודנט. 

עזרתה ליהודים:
כאשר הנאצים סיפחו את אוסטריה, אלה החלה לעזור ליהודים, בעיקר לסטודנטים שהכירה בלימודיה. בזמן מאורעות ליל הבדולח, היא הסתירה עשרה יהודים בחדרה.
ב-1939, בני הזוג לינגנס הכירו את הברון קרל פון מוטסיצ'קי, אנטי נאצי שלמד רפואה באוניברסיטת וינה והיה בן לאם יהודיה. הם הפכו לחברים והברון פון מוטסיצ'קי הזמין את בני הזוג לינגנס לגור בחודשי הקיץ בבית גדול שהיה בבעלותו בהינטרברוהל, פרבר של וינה.
הברון אירח שם לעיתים תכופות יהודים וחברים במחתרת האנטי נאצית.
בני הזוג לינגנס הסתירו בדירתם אישה יהודיה צעירה בשם אריקה פלדן במשך מספר חודשים של שנת 1941 ו-1942. בני הזוג קיבלו סיוע עבורה גם מחברים: זוג נשוי שהיה אחראי על כרטיסי חלוקת המזון, נתנו לבני הזוג לינגנס מספר כרטיסים עבור פלדן. עקרת הבית שלהם נתנה לפלדן את תעודת הזיהוי שלה כאשר לקתה במחלה זיהומית בבטנה ובכך אפשרה לה לקבל החזר מביטוח הבריאות של עקרת הבית על הטיפול הרפואי שקיבלה. פלדן אף עברה ניתוח תחת השם הבדוי.
ביתם של בני הזוג לינגנס המשיך לשמש מקום מקלט עבור חבריהם היהודים. חלק מהיהודים שהצליחו להגיע לדירה, ביקשו מבני הזוג לשמור להם על דברי הערך שלהם על מנת שלא ישדדו מהם. אחרים ביקשו מבני הזוג להפעיל את הקשרים שלהם על מנת לסייע להם להימלט מהנאצים. אחד מן ה"קשרים" הללו – שחקן תיאטרון לשעבר, יהודי בשם רודולף קלינגר – הלשין לגסטאפו, כך הסתבר מאוחר יותר, על פעילותם של בני הזוג לינגנס והברון פון מוטסיצ'קי. קורט ואלה התבקשו על ידי מכר יהודי בשם אלכס וייסברג-ציבולסקי אשר הסתתר בקרקוב, לעזור לו ולמספר חברים שלו לברוח להונגריה. קלינגר התנדב ללוות את היהודים אל הגבול. באוגוסט 1942, וייסברג-ציבולסקי שלח לווינה שני זוגות יהודים, האחים ברנרד ויעקב גולדשטיין ונשותיהם הלן ופפי, עם בקשה שילוו אותם אל הגבול. קלינגר הביא אותם אל הגבול אך ברגע האחרון הסגיר אותם לידי הגרמנים והלשין על האנשים שעזרו לתכנן את הבריחה.

 

תפיסת הזוג ע"י הנאצים:
ב-13 באוקטובר 1942 נעצרו בני הזוג לינגנס והברון פון מוטסיצ'קי על ידי הגסטאפו. קורט לינגנס צורף ליחידה צבאית שאנשיה נשלחו לחזית הרוסית בתור עונש על פשעים שונים. כשהיה בחזית נפצע באורח אנוש. אלה לינגנס והברון פון מוטסיצ'קי נשלחו לאושוויץ. הברון פון מוטסיצ'קי מת שם מטיפוס ב-25 ביוני 1943. אלה הוצבה כרופאה של האסירים במחנה והצליחה להציל מספר יהודים מרצח בתאי הגזים. היא נשלחה בצעדת מוות מאושוויץ לדכאו אך הצליחה לשרוד עד סוף המלחמה. קלינגר, המודיע של הגסטאפו, נאסר ב-1943 לאחר שמפעיליו החליטו שאינו יכול יותר להועיל להם. הוא נשלח לאושוויץ ומת שם.

הוכרה והנצחה:
ב-3 בינואר 1980 הכיר יד ושם בבני הזוג קורט ואלה לינגנס כחסידי אומות העולם

 

אלה לינגנס בבגרותה

 

אלה לינגנס בצעירותה

 

נלקח מאתר יד ושם:
https://www.yadvashem.org/yv/he/exhibitions/righteous-auschwitz/lingens.asp

כתיבת תגובה